Heimwee



Ik weet niet beter dan dat het bij me hoort. ‘Homesick’ vind ik een woord dat het gevoel nog dichterbij laat komen. Ziek van heimwee. Het is kinderachtig en iets waar ik nooit over durfde te praten. Tot nu. Want ik ben 23 jaar en ik heb nog steeds last van dit fenomeen.

Ik heb heimwee.

Heimwee wordt omschreven als een ziekelijk verlangen naar huis. Het is in feite een stressreactie van het lichaam. Het is dus geen stoornis, maar een emotionele reactie op het verlaten van de vertrouwde omgeving. De symptomen lijken op die van angst en depressie.

Ik herinner het me als de dag van gisteren. Ik ging logeren bij mijn vriendinnetjes op de lagere school. Midden in de nacht kon mama me dan weer op komen halen omdat ik het hele huis bij elkaar huilde. Naarmate ik ouder werd, werd ik bang voor dit gevoel. Op de middelbare school durfde ik niet naar slaapfeestjes en ging ik zelfs niet mee op dé schoolreis, een week naar Italië. Ik schaamde me ongelofelijk erg en verschool me achter leugens om maar niet te hoeven vertellen dat mijn grote angst voor heimwee de reden was dat ik niet een hele week weg wilde zijn of zelfs een nachtje ergens wilde slapen. De nachten die ik wel aan durfde lag ik de hele nacht wakker met buikpijn en dikke ogen van de tranen. Ik was letterlijk ziek van heimwee. Droefheid, neerslachtigheid, angst en stress waren kenmerkend voor mijn toestand.

Natuurlijk denk ik dat mijn extreme heimwee te maken heeft met mijn hypersensitiviteit en mijn andere psychische beperkingen. Echter, ik geloof dat iedereen in bepaalde mate heimwee ervaart. Echter, ik ben een introverte planner en ik hou er niet van om volledig uit mijn vertrouwde omgeving te zijn. 

Op dit moment heb ik mijn heimwee redelijk onder controle. Althans, ik kan best een aantal nachtjes van huis zijn en ook van op vakantie gaan kan ik genieten. Mits er nog iets vertrouwds om me heen, zoals bepaalde mensen. In de loop der jaren heb ik wat tips verzameld die ik heel graag met jullie deel.

  1. Uit je gevoelens. Ik weet het, je schaamt je kapot. Maar, het opkroppen van je gevoel gaat je heimweegevoelens alleen maar erger maken
  2. Wees actief. Ga wandelen, ontdek de omgeving, installeer je bed en zorg ervoor dat je vertrouwde spullen in het zicht liggen.
  3. Ontdek. Voordat je ergens naartoe gaat helpt het om al even het internet af te struinen naar foto’s ed.
  4. Neem vertrouwde spullen mee die je doen denken aan thuis. Vroeger nam ik altijd een zakdoek mee waar mijn ouders een nachtje op hadden gelegen. Zo rook ik thuis en voelde ik me dichterbij hen.
  5. Besef dat heimwee afneemt. Ik heb geleerd dat wanneer ik net aankom op een locatie mijn heimwee vaak heel erg aanwezig is. Wanneer ik bovenstaande tips in acht neem, merk ik dat dat heimwee gevoel afzwakt


Geloof me, ik heb me kapot geschaamd voor mijn heimwee. Zelfs nu schaam ik me er nog voor. Ik meldde me zelfs een week ziek voor de Italië-reis omdat er in elke les gesproken werd over de reis. Ik vond het verschrikkelijk.

Teruggaand in de tijd zou ik mezelf willen zeggen: spreek het uit, wees open, wees kwetsbaar en schaam je vooral niet. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan als je een puber bent en erbij wilt horen. Laat jezelf zien en heb de moed om kwetsbaar te zijn. Want kwetsbaarheid, dat is de geboorteplaats voor verandering en erbij horen lukt pas wanneer we onze eigen, authentieke ‘ik’ durven te laten zien.

En dat alles, begint met de moed om jezelf ‘gewoonweg’, te laten zien.

Deel deze blog

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *